Полтавщина визначає стратегічні пріоритети розвитку освіти

23 травня у Полтавському державному аграрному університеті відбувся форум «Стратегічні пріоритети розвитку освіти Полтавської області». Реформу профільної середньої освіти та  визначення перспектив освітньої галузі регіону в умовах повоєнних реалій обговорювало близько 200 учасників, серед яких були представники Міністерства освіти і науки України, Полтавської обласної військової адміністрації, Полтавської обласної ради, Проєкту DECIDE, Полтавської академії неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Управління Державної служби якості освіти в Полтавській області; члени робочої групи з модернізації Стратегії розвитку освіти Полтавської області, голови районних військових адміністрацій, сільські, селищні, міські голови та керівники органів управління освітою територіальних громад Полтавської області, керівники закладів освіти.

Антон Чубенко, заступник начальника обласної військової адміністрації, зазначив, що протягом тривалого періоду команда фахівців активно співпрацювала з громадами Полтавщини, проводячи зустрічі та дискусії в рамках освітніх заходів. Під час плідних обговорень було ґрунтовно проаналізовано проблемні питання, що постають перед закладами освіти регіону, та спільно напрацьовано шляхи їхнього ефективного розв'язання. Значна частина дискусій стосувалася питань безпеки, а також перспектив розвитку кожного закладу освіти в контексті його функціонування в освітньому просторі Полтавщини.

Незважаючи на складні реалії та виклики, пов’язані з воєнним станом, команда фахівців продовжує активно працювати з громадами Полтавщини, прагнучи забезпечити якісну та доступну освіту для всіх.

Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України, зазначив, що основною метою оновлених освітніх стратегій є індивідуалізація процесу навчання, тобто надання учням свободи вибору напрямів і курсів, які відповідають їхнім інтересам, здібностям і майбутнім прагненням. Такий підхід дасть можливість кожній дитині розкрити свій потенціал і здобути знання, які дійсно їй потрібні. Крім цього, реформи покликані зрівняти доступ до якісної освіти для всіх дітей, незалежно від їхнього місця проживання. Це важливий крок до подолання освітньої нерівності між міськими та сільськими школами.

В умовах повоєнної відбудови та економічних викликів, які стоять перед Україною, інвестування в освіту стає ключовим фактором для розвитку країни.

Профільна середня освіта – це не просто чергова реформа, а стратегічне рішення, яке допоможе зберегти талановиту молодь в Україні, розкрити її потенціал і стимулювати розвиток економіки. Підтримуючи цю реформу, громади роблять інвестицію в своє майбутнє. Чим ліпшу освіту здобудуть учні, тим більше вони зможуть зробити для процвітання своїх сіл і міст, а отже, і для всієї України.

Наголошуючи на пріоритетності співпраці між владою та громадськістю, Олександр Лемешко, в. о. голови Полтавської обласної ради, підкреслив її важливість для досягнення успішної модернізації освітньої системи Полтавської області. Також він подякував партнерам за створення платформи для конструктивного діалогу з таких нагальних питань, які безпосередньо впливають на майбутнє дітей і розвиток громади, та наголосив на потребі врахування експертних думок і громадських настроїв при прийнятті рішень, що сприятимуть динамічному розвитку освіти в регіоні.

Валентина Полторак, менеджерка швейцарсько-українського проєкту DECIDE та заступниця голови ГО DOCCU, зазначила, що робота проєкту DECIDE у Полтавській області упродовж п'яти років не лише сприяла розробленню стратегії розвитку регіональної освіти, а й значно посилила демократичні засади реформування освітньої системи. Цей захід є не просто платформою для обговорення, а й цінною можливістю для представників громади почути позиції уряду щодо впровадження профільної середньої освіти. DECIDE прагне забезпечити відкритий діалог, щоб врахувати особливості кожного регіону та прийняти рішення, які гарантуватимуть доступ до якісної освіти, що дасть можливість дітям втілити свої мрії в життя.

Євген Кончаковський, директор Департаменту освіти і науки Полтавської ОВА, проаналізувавши сучасний стан і стратегічні пріоритети розвитку освіти Полтавщини, окреслив ключові виклики та можливості для розвитку освітньої галузі.

Учасники форуму зосередилися на трьох ключових напрямах:

• визначення пріоритетів, планування і створення мережі академічних ліцеїв, які стануть осередками якісної освіти та готуватимуть учнів до вступу у  заклади вищої освіти;

• обговорення деталей реформи профільної середньої освіти, яка має значно змінити підходи до навчання та підготовки учнів, надавши, зокрема, перевагу формуванню практичних навичок, критичного мислення та сприяючи свідомому вибору майбутньої професії;

• презентація Стратегії розвитку освіти Полтавської області до 2027 року, яка враховує сучасні виклики та потреби регіону, зокрема наслідки повномасштабного вторгнення РФ, та ставить амбітні цілі щодо поліпшення якості освіти, доступності та інклюзивності.

Форум «Стратегічні пріоритети розвитку освіти Полтавської області» став подією, яка об’єднала владу, освітян і громадськість на шляху до модернізації освітньої галузі регіону. Спільними зусиллями має бути збудовано демократичне та інноваційне освітнє середовище, яке відповідатиме сучасним викликам і потребам населення Полтавщини.